Natuurlijk kun je kleine verbeteringen doorvoeren in je organisatie met blockchain. Maar echte vernieuwende toepassingen bedenk je pas met een blockchain mindset. Ontwikkel de eerste skill van die mindset: disruptief denken.

Tijdens blockchain brainstorms zie ik allemaal verschillende toepassingen voorbij komen. Sommige toepassingen zijn bescheiden, bijvoorbeeld het vervangen van handmatige controles van facturen door een geautomatiseerde check van tijden, data en andere afspraken. Een kleine vooruitgang die bestaande processen verbetert.

Maar: geen voorbeeld van disruptief denken.

Disruptief denken tijdens blockchain brainstorms leidt tot nieuwe business modellen, een ander dienstverleningsmodel of een andere manier om je als samenleving te organiseren.

Disruptie voelt ongemakkelijk
Bij disruptief denken laat je je inspireren door trends waarover je je zorgen maakt. Ontwikkelingen die de continuïteit van je organisatie, afdeling of bedrijf in gevaar brengen. Bij disruptief denken zet je de behoefte van je eindgebruiker radicaal op 1. Disruptief denken leidt tot blockchain-ideeën zoals: mensen worden betaald als ze naar online advertenties kijken (BRAVE browser) en mensen kunnen makkelijk achterhalen dat die trui voor hun kind niet eerder door kinderhanden is gegaan (Provenance).

Waarom is disruptief denken zo moeilijk?
Elke dag naar hetzelfde kantoor, elke dag dezelfde onderwerpen op de agenda en elke dag hetzelfde koffiezetapparaat. Het wordt je als professional moeilijk gemaakt om de rechter hersenhelft – waar je creativiteit zit – te trainen. De meeste professionals werken alleen met hun analytische vermogen, hun linker hersenhelft. Maar juist voor disruptief denken is die rechter hersenhelft noodzakelijk, want dat doe je met beide hersenhelften tegelijk.

Aan de slag!

  • Laat disruptieve denkers in de organisatie meedoen. Wellicht ken je ze al, omdat ze bijvoorbeeld in het Innovatie Lab werken.
  • Nodig gebruikers en klanten uit om samen te brainstormen.
  • Laat je inspireren door disruptieve voorbeelden binnen en buiten je sector.
  • Zet naast de CTO of CIO een tijdje een Chief Disruption Officer. Dat is iemand die ongemakkelijke strategische, innovatieve en creatieve vragen stelt, ook al voelt dat kwetsbaar.